Bezpieczeństwo pieszych
Czas na pierwsze podsumowania bezpieczeństwa w 2009. Na „pierwszy ogień” ruszają piesi, w 2009 roku to właśnie Ci uczestnicy ruchu drogowego najczęściej ginęli na naszych drogach. W analizowanym okresie zaistniało 47 wypadków z ich udziałem.
Zdecydowana większość zaistniała na terenie miast, gdzie ruch pieszych i pojazdów jest znacznie zagęszczony. W Kościanie było 19 wypadków, w Śmiglu -7,Czempiniu – 5,Krzywiniu – 1. Łącznie na terenach miejskich wystąpiło 68 procent z odnotowanych przez nas wypadków z udziałem pieszych. Na drodze krajowej zaistniało 8 wypadków. W 2009 roku w 12 śmiertelnych wypadkach na naszych drogach zginęło czterech pieszych. Fakt , iż piesi są niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego (nie chroni ich „pancerz" w postaci karoserii samochodu, pasów bezpieczeństwa, kurtyn i poduszek powietrznych ) powodował, że pozostałe wypadki często kończyły się poważnymi urazami. Najczęstszymi przyczynami wypadków z udziałem pieszych są nieprzestrzeganie przez nich przepisów regulujących poruszanie się w ruchu drogowym oraz niestosowanie się kierowców do przepisów dotyczących ich zachowania wobec pieszych. Analiza miejscowo – czasowa tych zdarzeń nie pozwala na wytypowanie miejsca bądź okresu czasu, w których najczęściej dochodzi do takich wypadków. Dlatego, po raz kolejny apelujemy w każdym miejscu i czasie każdy uczestnik ruchu drogowego powinien zachowywać szczególną ostrożność i koncentrację.
Przypominamy: Co trzecia ofiara śmiertelna na polskich drogach to pieszy !!! Znaczna część wypadków z udziałem pieszych powstaje w miejscach, gdzie wydawałoby się, że piesi mogą czuć się bezpieczni, a więc na skrzyżowaniach i na przejściach dla pieszych. Nie ulega wątpliwości, że piesi są najbardziej zagrożoną grupą uczestników ruchu drogowego. Kierowcę w samochodzie chroni „pancerz" w postaci karoserii samochodu, chronią go pasy bezpieczeństwa, kurtyny i poduszki powietrzne - pieszego nie chroni nic. Pieszy w zetknięciu z rozpędzonym pojazdem jest bez szans, większość potrąceń kończy się śmiercią pieszego, a w najlepszym przypadku ciężkimi obrażeniami ciała prowadzącymi do kalectwa. Postać człowieka idącego drogą, ubranego w ciemną odzież jest zauważalna przez kierującego zaledwie z 20-30 metrów lub z odległości jeszcze mniejszej, w zależności od warunków atmosferycznych. Elementy odblaskowe na odzieży pieszego pozwalają na zauważenie go z odległości minimum 150 metrów lub większej. Pieszy da w ten sposób szansę kierującemu na wczesne zauważenie siebie i właściwe zareagowanie.
Warto pamiętać, że żaden nawet najbardziej zaawansowany technologicznie samochód nie zatrzyma się w miejscu. Samochód jadący z prędkością 50 km/h, a więc tyle ile mogą rozwijać pojazdy w ruchu miejskim, w ciągu tylko 1 sekundy przejeżdża aż 14 metrów, to czas i odległość potrzebna, aby kierujący pojazdem zareagował na zauważoną przeszkodę np. pieszego. W tym czasie z pojazdem nic się nie dzieje - kierujący nie zdąży nawet nacisnąć na hamulec. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego jadącego z prędkością 50km/h na suchej nawierzchni jezdni wynosi orientacyjnie około 26 metrów. Na nawierzchni mokrej - to ponad 30 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 46 metrów. Znacznie wydłuża się droga zatrzymania pojazdów poza miastem, tam gdzie samochody rozwijają większe prędkości. Samochód jadący z prędkością 90 km/h, w ciągu 1 sekundy przejeżdża aż 25 metrów. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni jadącego z prędkością 90 km/h to ponad 70 metrów; na nawierzchni mokrej - to blisko 90 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 140 metrów.
Apelujemy do pieszych o przestrzeganie podstawowych przepisów o ruchu pieszych oraz o używanie przez nich elementów odblaskowych. Apelujemy również do kierujących, aby przestrzegali przepisów dotyczących zachowania się wobec pieszych.