Podsumowanie działań ,,PASY”
Wczoraj kościańscy policjanci przeprowadzili działania „PASY”. Podczas akcji funkcjonariusze zwracali szczególną uwagę na to, czy kierujący oraz pasażerowie samochodów przestrzegają obowiązku jazdy w pasach bezpieczeństwa, a także czy dzieci podróżujące w pojazdach są prawidłowo przewożone. W trakcie działań ujawniono 40 wykroczeń.
W środę (18 maja) w godzinach 06:00-22:00, policjanci kościańskiej drogówki prowadzili wzmożone działania "Pasy" ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Celem działań było egzekwowanie od kierujących i pasażerów korzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy oraz stosowanie urządzeń do przewozu dzieci.
W dalszym ciągu zdarzają się kierujący, którzy nie przestrzegają, a wręcz lekceważą obowiązek jakim jest jazda w zapiętych pasach bezpieczeństwa. Podczas działań ujawniono 40 wykroczeń. 32 wykroczenia dotyczyły niestosowania pasów przez kierowców, 7 przez pasażerów oraz 1 wykroczenie dotyczyło nieprawidłowego przewozu dzieci.
Pamiętajmy, że prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa potrafią uratować nas przed poważnym urazem, utratą zdrowia, a nawet śmiercią w wypadku drogowym. Wiele z zaistniałych zdarzeń mogłoby się zakończyć tylko zniszczeniami pojazdów, a nie osobami rannymi lub ofiarami śmiertelnymi.
Przypominamy!
Naruszenie obowiązku używania pasów bezpieczeństwa przez kierującego pojazdem może skutkować nałożeniem mandatu w wysokości 100 złotych oraz 2 punktami karnymi. Mandat w wysokości 100 zł otrzyma również pasażer, który ukończył 17 lat, a nie zapiął pasów bezpieczeństwa. Przewożenie dziecka w sposób niezgodny z przepisami to mandat w wysokości 300 złotych i 6 punktów karnych.
W porównaniu z karami za inne wykroczenia, mandat za bark pasów nie jest aż tak wysoki, ale przecież nie o to chodzi. Oto kilka ciekawostek, które pokazują jak ważne jest zapinanie pasów:
Podczas wypadku osoba podróżująca z tyłu, która nie zapięła pasów, może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie samochodu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel zabijając kierowcę albo pasażera z przodu.
Przypomnijmy co dzieje się z samochodem i kierowcą w czasie uderzenia w przeszkodę:
- po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/godz.;
- po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm;
- po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę;
- po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała;
- po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton;
- po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę;
- po 0,100 sekundy, ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy, wypada na zewnątrz wybijając przednią szybę – obrażenia powodują śmierć na miejscu!
- po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać;
- po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza.
(źródło: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego)
Przepisy Prawa o ruchu drogowym (art.39 ust.1) zwalniają niektóre osoby z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa. Nakaz ten nie dotyczy:
- osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów;
- kobiety o widocznej ciąży;
- kierującego taksówką osobową podczas przewożenia pasażera;
- instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
- policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Inspektora Kontroli Skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
- funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych;
- zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
- konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;
- osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 poz. 110) stanowi, że:
- w pojeździe wyposażanym w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące dla dzieci, dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu przewożone jest w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci zgodnie z masą i wzrostem dziecka oraz właściwymi warunkami technicznymi,
- możliwe jest przewożenie dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na względu na masę i wzrost tego dziecka nie jest możliwe zapewnienie mu odpowiedniego urządzenia,
- przewożenie na tylnym siedzeniu trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa pojazdu, dozwolone jest w przypadku, gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących zainstalowanych na tylnym siedzeniu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego urządzenia.
Ponadto przepisy zakazują przewożenia dziecka:
- w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka,
- w wieku poniżej 3 lat w pojeździe niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i fotelik lub w pasy bezpieczeństwa i inne urządzenie przytrzymujące,
- na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego, poza fotelikiem bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniem przytrzymującym dla dzieci, dziecka mającego mniej niż 150 cm wzrostu.