Bezpieczne zakupy w sieci
Szybko i wygodnie, z dostawą pod wskazany adres - tak wyglądają zakupy w sieci. Coraz więcej Polaków korzysta właśnie z tej formy kupna. Także i w tym roku wielu z nas zamiast chodzić po sklepach i wybierać prezenty na Święta Bożego Narodzenia skorzysta z usług portali aukcyjnych i sklepów internetowych. Powinniśmy pamiętać, że także w sieci możemy paść ofiarą przestępstwa. Policja wspólnie z Allegro daje kilka rad jak nie zostać oszukanym.
Święta Bożego Narodzenia za niecały miesiąc. Rozpoczyna się gorący i szalony okres, czyli zakupy prezentów świątecznych. W ubiegłym roku, jak podała firma Deloitte, co trzeci z nas planował świąteczne zakupy w sieci. Z szacunków rynkowych wynika, że w tym sezonie zrobi to już połowa Polaków. Nie ma się co dziwić - zakupy świąteczne w sieci mają same plusy. To niższe ceny, szeroki wybór, ale przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. Aby cały ten proces przebiegał sprawnie i bez zakłóceń wystarczy przestrzeganie kilku prostych zasad. Jak bezpiecznie zamówić prezenty w sieci? Oto kilka wskazówek od Allegro i Policji.
1. Nie czekaj na ostatnią chwilę, lepiej zamów prezenty wcześniej.
Im wcześniej tym lepiej. Zmawianie towarów z odpowiednim wyprzedzeniem daje możliwość spokojnego oczekiwania na dostawę i ewentualny czas na wymianę. Unikniemy stresujących sytuacji zamawiając przedmioty minimum dwa tygodnie przed świętami.
2. Nie łap okazji - czyli rozsądnie wybieraj przedmiot.
Uważaj na super okazje. Zbyt niska cena za stosunkowo drogi przedmiot powinna szczególnie wzbudzić naszą czujność. Dokładnie zapoznaj się z ofertą, przeczytaj opis – powinien szczegółowo opisywać przedmiot, który cię interesuje. Przyjrzyj się zdjęciom. Jeżeli są słabej jakości albo są to zdjęcia pobrane ze strony producenta, warto poprosić sprzedającego, aby przesłał więcej zdjęć, pokazujących detale interesującego nas przedmiotu. Sprzedający powinien w ofercie precyzować dostępne formy zapłaty za przedmiot oraz opcje jego dostarczenia.
3. Wybierz solidnego sprzedawcę.
Najważniejsze to wybrać kontrahenta, który cieszy się zaufaniem wśród swoich klientów. Korzystaj z zaufanych sklepów internetowych, które działają już jakiś czas na rynku. Wybierz kontrahenta, z którym łatwo możesz się skontaktować. Sprzedający w Internecie powinni udzielić konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o istotnych warunkach umowy: zasadach składania reklamacji, towarach i usługach oferowanych drogą elektroniczną, a także nazwie i adresie sklepu, jeśli taki prowadzi. Sklep lub firma powinna podawać takie dane jak NIP, REGON i tzw. nr KRS (numer z Krajowego Rejestru Sądowego). Sprzedającego w serwisie Allegro łatwo jest zweryfikować. Korzystaj z systemu komentarzy oraz oceny sprzedaży, sprawdź, czy oferty Sprzedawcy oznaczone są Standardem Allegro. Dowiedz się w jaki sposób możesz zapłacić za przedmiot i jak go otrzymasz. Jeśli dostałeś maila z informacją o zakupie, sprawdź dokładnie czy wiadomość pochodzi od rzeczywistego sprzedawcy, zwłaszcza, gdy podany w niej jest nr konta, na który masz przelać należność. Zawsze kiedy masz wątpliwości skontaktuj się ze Sprzedawcą.
4. Nie panikuj - czyli co, jeśli paczka z prezentem nie dotarła.
Spróbuj nawiązać kontakt ze sprzedawcą. Pamiętaj, że regulaminy aukcji czy sklepów internetowych zakładają kilka dni na podjecie kontaktu z kontrahentem i na odpowiedź. Jeśli minęło zbyt dużo czasu lub otrzymałeś przedmiot znacznie odbiegający od tego, co zakupiłeś w Internecie podejmij działanie. Jeśli w Internecie zaczyna pojawiać się coraz więcej opinii o braku kontaktu ze sprzedawcą to sytuacja, która powinna nas zaalarmować. Poinformuj jak najszybciej administratorów serwisu Allegro, którzy sprawdzą co się dzieje i poinstruują co należy zrobić. Nie martw się, na Allegro działa Program Ochrony Kupujących, który rekompensuje do 10 tysięcy złotych. Zgłoś sprawę na Policję. W jednostce policji zgłoś zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. W ciągu miesiąca powinieneś otrzymać potwierdzenie wszczęcia dochodzenia lub śledztwa. To dokument, na podstawie którego będziesz mógł otrzymać odszkodowanie. Skontaktuj się z Allegro po jego otrzymaniu.
5. Sprawdź swoje prawa zanim klikniesz.
Podczas zakupów w sieci mamy więcej praw niż podczas zakupów w sklepie tradycyjnym. Jeśli kupujemy u przedsiębiorcy możemy oddać rzecz w ciągu 10 dni od zakupu. Wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i przesłać je w ciągu 10 dni do przedsiębiorcy. Ma on z kolei 14 dni na zwrot wpłaconych przez nas pieniędzy. 30 dni - to termin na powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane. Prawo to nie dotyczy np. gier, płyt CD, DVD, programów komputerowych, gdy usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Również nie możemy oddać kupionych w Internecie wycieczek , biletów na imprezy, do kina, teatru, na koncert. Kupując w sieci także przysługuje nam gwarancja, jeżeli sklep jej udziela, oraz prawo do reklamacji (zagwarantowane prawnie).
6. Bezpiecznie korzystaj z Internetu.
Nie kupuj w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używaj tylko komputera domowego i zachowuj całą korespondencję ze sprzedawcą. Upewnij się czy połączenie internetowe jest bezpieczne - na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki "https". Zainstaluj niezbędne, legalne programy zabezpieczające, zapory sieciowe i regularnie je aktualizuj. Zabezpiecz swoją przeglądarkę i unikaj podejrzanych stron internetowych.