Pomyśl i sprawdź zanim podasz kod!
Chęć niesienia pomocy naszym znajomym nie jest niczym złym. Niestety wykorzystują to przestępcy. Bardzo pomagają im również sami pokrzywdzeni, „dobrowolnie” oddając im pieniądze. Pokrzywdzeni generują jednorazowe kody wymagane do wykonania przelewu, i podają je przestępcy podającemu się za znajomego w potrzebie. Trzeba jeszcze potwierdzić zlecenie wykonania przelewu lub wypłacenia gotówki w bankomacie i ofiara jest biedniejsza o kilkaset złotych.
Sprawca najpierw przełamuje zabezpieczenia na koncie w portalu społecznościowym. Następnie z listy znajomych wybiera swoją przyszłą ofiarę i do niej przy użyciu komunikatora kieruje prośbę o szybką pożyczkę. Rozmowę prowadzi tak, że osoba jest przekonana, że konwersuje ze swoim znajomym. Jeśli ofiara da się nabrać i wykona polecenia, to pieniądze są przelewane, lub wypłacane z bankomatu i osoba w poczuciu dobrze wypełnionego obowiązku jest biedniejsza o kilkaset złotych. Dochodzi również do sytuacji, że ofiara generuje kilka kodów tracąc w ten sposób większe sumy.
Szybkie płatności umożliwia wiele banków przy wykorzystaniu jednorazowych kodów. Jest to bardzo bezpieczna forma płatności, ale bezpieczeństwo zależy od nas samych.
Ofiara przestępców generuje na telefonie wspominany kod i wysyła go przez komunikator swojemu znajomemu (przynajmniej tak myśli). Przelew prawie wykonany. Na telefon ofiary przyjdzie jeszcze prośba o potwierdzenie płatności i wszystko gotowe. Niestety nie była to pomoc komuś bliskiemu tylko przestępstwo. Z konta właśnie zniknęło kilkaset złotych, które gdzieś w Polsce wypłacił z bankomatu przestępca.
Pamiętajmy, żeby każda taka prośba o szybką pożyczkę wzbudziła naszą czujność. Dla pewności warto zadzwonić do znajomego w potrzebie i zapytać czy faktycznie potrzebuje pieniędzy. Jeśli będzie bardzo zaskoczony naszym telefonem, to będziemy mieć jasność, że ktoś próbuje uszczuplić nasze konto, a sam znajomy dowie się, że musi odzyskać dostęp do swojego konta na portalu społecznościowym.
Od początku 2020 roku nasi kryminalni przyjęli już 10 takich zgłoszeń. Dbajmy o dane logowania na nasze konta bankowe, pocztowe, czy na portalach społecznościowych. Nie wysyłajmy pochopnie kodów wygenerowanych w naszej aplikacji bankowej. Zawsze sprawdzajmy u źródła, czy ktoś z naszych znajomych jest w potrzebie.