Przestrzegamy przed oszustwami "na BLIK".
Przestępcy podszywają się pod naszych znajomych na portalach społecznościowych lub za pracowników banku, a następnie w wiadomościach proszą o kod BLIK celem uregulowania pilnej płatności lub jej ,,anulowania”. Niestety kolejna osoba z naszego powiatu została oszukana przekazując wygenerowane kody. Wartość strat oszacowana została na kwotę 20 tysięcy złotych. Pamiętajmy, że nie należy nikomu udostępniać danych do kont bankowych, jak też przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
W tym tygodniu policjanci zostali powiadomieni o kolejnym oszustwie za pomocą kodów BLIK. Pokrzywdzony stracił 20 000 zł. Gdy zrozumiał, że padł ofiarą oszustów sprawę zgłosili organom ścigania. Teraz sprawców szukają policjanci oraz apelujemy o rozwagę. Oszuści działają na terenie całego kraju licząc na szybki zysk. W takiej sytuacji nie działajmy w emocjach i nie ulegajmy presji rzekomych bliskich, czy osoby podające się za pracowników banku. Zawsze należy najpierw zweryfikować czy jest to na pewno ta osoba, za którą się podaje.
Są dwa główne sposoby działania sprawców, któremogą być dowolnie modyfikowane przez oszustów:
- pierwszy polega na ty, że przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu znajomych oszust wysyła wiadomości do pokrzywdzonych. Informuje, że pilnie potrzebują finansowego wsparcia lub zapomnieli portfela, a są obecnie na zakupach, za które muszą zapłącić. Proponują tym samym łatwy sposób przelania gotówki poprzez wygenerowanie numeru kodu "BLIK" w systemie płatności elektronicznej. Przekazany kod wystarczy, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze.
- drugi sposób polega na podszywaniu się pod pracownika banku. Rzekomy ,,pracownik banku” dzwoni do nas informując, że ktoś właśnie korzystając z naszego konta bankowego zaciągnął pożyczkę. Pożyczka ta jeszcze nie została przelana na nasze konto, albo już się tam znajduje. Mówi nam, że aby ją anulować musimy zainstalować wskazaną aplikacje w telefonie i zwrócić pieniądze. Aplikacja ta umożliwia kontrole naszego urządzenia przez osoby z zewnątrz po podaniu kodu, o czym ta osoba nie informuję pokrzywdzonego. Następnie rozmówca prosi o zaakceptowanie kodów BLIK, za pomocą których wypłaca gotówkę z naszego konta.
W przypadku oszukanego mieszkańca naszego powiatu skontaktował się z nim telefonicznie mężczyzna podający się za pracownika banku. Poinformował go, że ktoś wziął pożyczkę za pomocą jego konta na kwotę 20 000 zł. W celu anulowania pożyczki pokrzywdzony miał zainstalować aplikację o nazwie ,,anydesk remote control”. Następnie za pomocą kodów BLIK miał zwrócić gotówkę do banku. Po czym rozmówca, oświadczył, że po wykorzystaniu kodów problem zostanie rozwiązany, a on skontaktuje się z nim w późniejszym terminie. Mężczyzna wykorzystał kilka kodów BLIK na kwoty: 2500zł, 2000 zł i 1500 zł, tracąc tym samym rzekome 20 000zł pożyczki. W momencie kiedy zaczął podejrzewać, że został oszukany za pomocą infolinii skontaktował się z pracownikami banku, którzy potwierdzili jego podejrzenia i zablokowali konto.
ZAPAMIĘTAJ!
- Aby nie paść ofiarą oszustów radzimy weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę.
- nigdy nikomu nie udostępniaj danych do kont bankowych i nie przekazuj obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
- nie instaluj nieznanych aplikacji na urządzeniach, na których korzystasz z bankowości mobilnej.